Mina pälsklingar

Som jag nämnde i förra inlägget skaffade jag tre underbara tamråttor i april. Tre bröder födda 28/2 2011 hos uppfödare i Gävle och de är hur söta och snälla som helst. De heter alltså Frank (Francach), Raito (Rato) och Sobo (Sobolan). Inom parantes står deras namn de fick hos uppfödaren, vilket betyder "råtta" på olika språk. Temat på kullen var nämligen "råtta".

De bor i en bur som heter Furet XL. Där har vi inrett med diverse saker som hängmattor, hus, tidningspapper och fleecetyg som bomaterial, och så vidare. På baksidan har vi satt upp en vaxduk för att skydda väggen. Deras favorit är helt klart "sputniken" (den gula/gröna saker i taket) och diverse hängmattor/tygbitar som vi hänger upp.


Här är en halvgammal bild på buren. Det möbleras om i den regelbundet så det ser inte exakt ut såhär just nu.
Vattenflaskan på bilden var tillfällig och har bytts ut.

De är striped roan rex allihopa, men de har olika färger. Frank och Raito är mink (gråbrun) och Sobo är cinnamon (rödbrun). Dock är färgerna ganska lika varandra så är ändå lite svårt att se skillnad på dem om man inte vet vem som är vem. Striped roan är deras "teckning" och innebär att de är vita med en rand över ryggen. Frank har smalare rand än Raito och Sobo. Rex är att deras päls är lite mer åt det krulliga hållet.

Här kommer en liten bildbomb på dem.


Alla tre i en myshög <3


Raito längst bak, Frank i mitten (man ser bara huvudet) och Sobo längst fram.




I "sputniken".


Lite mosad av sin bror.








Althea

Ååh! Överväldigande lust att springa upp ur sänge, inreda min Furret tower och skaffa bebislurvor igen! Fy dig! Och rex dessutom.. alltid velat ha en rex, så söta..

2011-07-02 kl. 09:04:27 • URL/Bloggadress: http://altheatrollet.blogg.se/

Mia

Aw, vilka sötnosar! Bedårande små gossar. ^^



Jag hade två råttbröder för några år sedan, himla goa gossar var dem. Så otroligt sociala och snälla! Råttor är helt klart underskattade husdjur.

2011-07-02 kl. 15:48:44 • URL/Bloggadress: http://miagurumi.blogspot.com

EmmaJohansson

Kikade in på din blogg första gången idag och jag säger bara Wow vilken BOMB av inspiration din blogg är! Jag höll på med lera , pärlplattor, virkade och målade en massa för bara några månader sedan men det dog ut ihop med inspirationen .. Nu känner jag för att stjäla en bil , köra raka vägen till första bästa hobbybutik , bryta mig in , ta allt jag behöver och lämna lite pengar 8D

Det är inte bara ditt pysslande som är inspirerande. Din bloggsedign är ju hur gullig och mysig som helst! Jag ska genast börja kolla igenom flera av dina inlägg :) ÅH så underbart :3

2011-07-02 kl. 22:33:47 • URL/Bloggadress: http://lostintheforest.blogg.se/

Maria - hobbyfotografen

Jätte läcker header och super söta råttisar :D Värsta lyxburen de fick^^ ;D

2011-07-05 kl. 14:43:06 • URL/Bloggadress: http://leptir.blogg.se/

Annika

Du har en så grymt fin och söt blogg :)

2011-07-07 kl. 21:41:53 • URL/Bloggadress: http://thelifeofannika.blogg.se/

Anonym

Underbart söta råttor:)^^ Superfin blogg skall nog börja följa den

2011-07-26 kl. 18:39:26 • URL/Bloggadress: http://artisbest.blogg.se/

Lovisa

Går det bra när de är bröder?

2011-07-28 kl. 20:16:49

Sofia - Pysseltajm

Svar till Lovisa: Ja, det går superbra :) Råttor är flockdjur och ska leva minst två och två. Både hanar och honor går ihop med andra av samma kön, speciellt om de vuxit upp ihop. Såklart finns det undantag då vissa råttor inte går ihop med andra råttor alls ^^'

2011-07-28 kl. 21:08:10 • URL/Bloggadress: http://pysseltajm.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: