Material

Dessa är de vanligaste materialen jag använder.

Garn
Jag använder oftast ett garn som heter Svarta fårets Tilda. Det är ett ganska tunt garn som består av 50% bomull, 50% akryl. Garnet tål maskintvätt 40° men jag rekomenderar handtvätt/yttvätt på amigurumisarna och armbanden.
Här hittar du färgkarta över Tildas färger


Fyllningsvadd
Som fyllningsvadd i amigurumisarna använder jag fyberfyllning (kuddstoppning). Jag tar alltså en oanvänd kudde och använder dess stoppning.


Ögon
Till ögon använder jag lite olika varianter:
Vanliga plastögon - Plastögon med platt baksida som limmas fast. Oftast små och helsvarta.
Cernitlera - Jag gör egna ögon av cernit- och fimolera. Kan göras i flera olika färger och nyanser. Lackas med ett vattenbaserat lack efter att de bränts i ugnen.
Säkerhetsögon - De är jag dålig på att använda men det händer. Det är ögon med en pig som man trycker in mellan garnet och sen fäster dem med varsin bricka i antingen metall eller plast.
Broderade - Broderade ögon behöver man inte vara rädd att de ska lossna, alltså är de att föredra till små barn som gärna provsmakar diverse saker. När jag broderar använder jag broderigarn eller garnet Tilda.


Pärlor och pärlplattor
Jag använder både Hama och Nabbi pärlor då alla färger jag vill ha inte finns hos båda märkena. Pärlplattorna är ihopbyggbara och är av märket Hama. Jag använder inget lim till pärlplattorna, utan de stryks på baksidan när de är klara.
 
Lera
Jag använder oftast två olika märken på polymerlera: Cernit och Fimo. Dessa är väldigt lika och går bra att mixas. 
 
Färg, lim och lack
När jag målar, till exempel på lerfigurer, använder jag akrylfärg. Märke varierar. Det lim jag använder till bland annat amigurumis är Karlsons Universialklister. Lacket so jag använder på lerfigurerna är Fimos egna glanslack.


Senast uppdaterat: 2014-08-09
Trackback
RSS 2.0